Mi szükséges az online jelenléthez? hibrid munkára optimalizált, modern eszköz, HD webkamera, minőségi – pl. zajszűréssel ellátott – mikrofon és hangszóró vagy fejhallgató. És persze könnyen kezelhető, minőségi videokonferencia eszköz.

De az eszköz nem minden. Otthon, munkahelyen és bárhol másutt sem elhanyagolható: kulcsfontosságú az egészséges, megfelelően fényes és tiszta levegőjű munkakörnyezet. De míg a munkahelyeken a munkáltató kötelessége, hogy egészséges munkakörülményeket teremtsen a dolgozók számára, otthon (vagy tetszőleges helyen ahol dolgozunk) és útközben erre saját magunknak kell figyelnünk.

Elengedhetetlen, hogy függetlenül attól, hogy hol dolgozunk – otthon, irodában vagy útközben – a munkaterületet ergonómikus kialakítását mindig tartsuk szem előtt! A munkaállomás megfelel beállításával megelőzhetjük a munkavégzés hosszú távú káros hatásait, különösen, laptop, okostelefon vagy táblagép használata esetén, melyek jelentősen növelik a diszkomfort és a sérülés valószínűségét. Az alábbi útmutatóval a munkaállomás ideális beállításában nyújtunk segítséget.

MIRE FIGYELJÜNK?
Hibrid vagy távmunkában dolgozva a következő eszközöket használjuk:
– állítható magasságú, derekat megtámasztó forgószék;
– külső billentyűzet + egér (asztalra helyezett alkarral használható legyen);
– ha lehetséges, használjunk külső monitort enyhén kifelé megdöntve;
– külső monitor hiányában emeljük laptopot, addig hogy a teteje szemmagasságban legyen;

Nem utolsósorban az eszközökön túl figyeljünk a munkával töltött és egyéni idő egyensúlyára! A kiégés első jeleire tervezzük át a napirendünket vagy forduljunk szakemberhez!
További értékes tanácsok: https://mfor.hu/cikkek/makro/beleorulni-a-tavmunkaba-mit-tehetunk-ha-vegleg-belefaradtunk-az-otthoni-munkavegzesbe.html

FŐBB ÉRZÉKSZERVEINK: A LÁTÁS ÉS A HALLÁS
– Erős, meleg fényt sugárzó világítás legyen a helyiségben vagy közvetlenül a munkaállomás mellett;
– Igyekezzünk kizárni az esetleges zavaró hangokat és ha segít, hallgassunk semleges vagy dinamikus zenét;
– Jelöljük ki az otthoni munkaidőt és zárjuk ki a zavaró tényezőket (privát Facebook, email);
– Határozzuk meg, hogy mennyi időnként tartunk szünetet;

MI AZ IDEÁLIS TESTTARTÁS?
Az emberi test hosszú evolúciója során gyakori mozgásra és időnkénti pihenésre alkalmas váz- és izomrendszert fejlesztett ki, amivel az utóbbi pár évszázad ülő testtartása teljesen ellentétes, és a tartós meggörnyedés kifejezetten káros. Igyekezzünk ezért minél kevesebbet, legfeljebb napi két órát tölteni a külső perifériák nélküli a laptop képernyő előtt (azt asztalon vagy ölben tartva). Ezzel elkerülhetjük, hogy a testünkben feszültségpontok alakuljanak ki. Valamint az ülő testtartás néhány egyszerű változtatása is nagy javulást eredményezhet testtartásunkban és közérzetünkben!

forrás:
https://www.airswift.com/about/safety/ergonomic-safety

AZ ÜLŐ POZÍCIÓ JAVÍTÁSA
Az ülés magasságát úgy állítsuk be, hogy a csípő kissé magasabb legyen a térdnél;
Lábaink legyenek teljesen alátámasztva (padlón, lábtámaszon vagy kis dobozon/zsámolyon);
A munkafelülettel egy magasságban legyen a könyök, segítve a váll ellazulását;
Figyeljünk arra, hogy a gerinc a deréknél érintkezzen a szék hátoldalával;
A karfák támaszt nyújthatnak az alkarnak, de ne helyezzünk a karfára túlzott terhelést;
Szükség esetén párnák is használhatók alsó és hátsó támogatáshoz;

ESZKÖZHASZNÁLAT MUNKÁBA JÁRÁS SORÁN
Az ingázás vagy kiküldetés (busz vagy vonat útja) közben nehezebb az ergonómiai szempontok megtartása. Ezért gyakrabban iktassunk be szünetet, rövidítsük a hordozható eszközeink előtt töltött időt és csökkentsük a munkavégzés intenzitását. Néhány tipp az útra:
– Feltekert kéztörlőt vagy kabátot is használhatunk a derék megtámasztására;
– A külső egér csökkenti az érintőpad során fellépő kényelmetlen kéztartást;
– Döntsük hátra a laptop monitorát és figyeljünk arra, hogy a fejünket ne toljuk előre;
– Laptop alátéttel (iratgyűjtő, kis doboz, könyv, táska, stb.) a monitor magasabbra emelhető;
– Amikor csak lehetséges, használjon hangos diktálást okostelefonján;
– Szállodában praktikus lehet a könyökmagassághoz igazított vasalódeszka;
Más persze a helyzet, ha kerékpárral vagy rollerrel járunk munkába: itt elsősorban a veszélyhelyzetek elkerülésére, a kedvenc zenék vagy podcastok időbeni letöltésére és a megfelelő öltözködésre kell elsősorban figyelnünk.

forrás: https://pxhere.com/hu/photo/1456689

LAZÍTÓ SZÜNETEK
Ideális beállítás esetén is kell a mozgással járó gyakori szünet;
A félóránként tartott 1-2 perces rövid szünet értékesebb a ritka de hosszú szünetnél;
Használjunk okostelefonon StandUp / Habit reminder vagy hasonló ingyenes appot;

MIT VÁRHATUNK EL A MUNKAHELYTŐL?
A kormány 2021 közepén távmunka rendeletet (https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A2000487.KOR) alkotott. Ebben többek között szabályozza a távmunka feltételeit és az adható költségtérítést (ami a mindenkori minimálbér 10%-ára tehető).
Az irodán kívüli munkavégzésnél is biztosíthatja a munkaeszközt a munkaadó, de annak biztonságos voltáról és fenntartásáról már a munkavállaló gondoskodik. Az otthonra vásárolható eszközök köre a munkahelyi vezető döntésétől függ.
A távmunkavégzésről teljes egyetértéssel, írásban, a munkaszerződésben kell a feleknek megállapodniuk. 
Vonatkozó jogszabály: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A2000487.KOR