A legfontosabb az, hogy figyeljünk a megfelelő hűtésre – legalább kétéventi tisztítással és szellőzés biztosításával -, illetve ha bármi szokatlan dolgot tapasztalunk, azt mielőbb jelezzük szakembernek!

Sok olyan helyzettel találkoztam, hogy akkor keresnek fel, amikor a gép vagy okostelefon teljesen használhatatlanná vált. Pedig ahogy haladunk az időben, általában a probléma súlyossága is egyre növekszik. Ezért érdemes mielőbb felkeresni szakembert, akár egy nem szakmainak tűnő kérdéssel is (pl. mostanában zajos a gépem, mit tegyek?).

A méretek végsőkig való csökkentésének sajnos megvan az ára. Mert minél vékonyabb, “ultrább” egy laptop, táblagép vagy okostelefon, annál sérülékenyebb bármely külső mechanikai behatásra. Az egyre vékonyabb kijelzők és billentyűzetek és egyéb összetevők egyre magasabb áron kelnek el.

Figyeljünk az otthoni felhasználásra szánt az üzleti kategória közti különbségre! Felső kategóriás üzleti (business) és játék (gamer) célra csak kiváló minőségű alkatrészekből, rengeteg teszteléssel készülhet bármi. Ezért a felső kategóriás gépek az intenzív használatot is jól kell bírják. Kivéve talán az ultra-vékony gépek, mert azoknál előbb-utóbb úgyis várható valamilyen sérülés a legtöbb felhasználónál.

Elhasználódó és tartós alkatrészek

A fentiekből következően minél vékonyabb és “ultrább” egy laptop, annál sérülékenyebb bármely külső mechanikai behatásra, esetleg a csúcsminőségű termékeket leszámítva.

A képernyő mellett leggyorsabban tönkremehet a normál garancia alá nem tartozó részegység: az akkumulátor – angolul battery. Cserélhető vagy sem, ennek hibájára gyakran csak a garancia idő tört részéig kapunk garanciális javítást vagy cserét, egyébként pedig garancián kívül kell megoldanunk a gondot.

I. KÉPERNYŐ: a leggyakrabban előforduló mechanikus hiba

  1. Képernyő alsó megjelenítő rétege fekete pókháló alakú törése
    szinte minden gyártó szerint olyan behatás következménye, amire nem terjed ki a normál gyártói garancia. Kevés kivétel van, ahol ezt gyártói garanciaként el tudjuk adni.  A szervíz általában fotót kér a sérült alkatrészről, és ez alapján már távolról be tudja azonosítani a garancia elvesztését.  Teljes LCD képernyő csere a bevált megoldás, ahol az LCD árát és a szervíz költséget szükséges fizetnünk. A pókhálós törés oka gyakran egy laptop és fedél közé szorult tárgy, pl. toll, telefon, gémkapocs, stb.
    hp_laptop_broken_screen.jpg
  2. Laptop fedél zsanér kilazult vagy kitörött
    A kilazult vagy bemerevedett zsanér még könnyen javítható, ebben a fázisban már érdemes szakemberhez fordulni.  A laptop fedél nehéz nyílása miatt könnyen észlelhető a hiba, és fontos nem figyelmen kívül hagyni, hogy a későbbi törés – ami a műanyag rögzítő ház törése – elkerülhető legyen.  A törést követően az LCD keret és a ház egyaránt sérülhet, a további károkat megelőzendő a laptopot mielőbb nézessük meg egy szakemberrel.

II. AKKUMULÁTOR: ha nem indul vagy időnként leáll, tápegység csatlakozó sérülés vagy akkumulátor hiba az ok

  1. Tápegység csatlakozó sérült
    kerüljük a töltő kábel megrántását és leejtését – utóbbi az adaptert teheti tönkre, előbbi az adapter kábelét vagy rosszabb esetben a laptopba épített aljzatot károsítja és komoly javítási költséggel járhat!)
  2. Akkumulátor hiba
    Ha a gép telepről használva leáll, esetleg erre mutató üzenetet küld, akkor az akkumulátor cserére szorul.  Akkumulátor javítást kevesen végeznek és nem is ajánljuk, mert inkább megéri gyári vagy jó minőségű utángyártott akkumulátort venni. Vigyázzunk a gagyi kinézetű és feltűnően olcsó csere-alkatrészekkel, mert az egész készüléket tönkretehetik!  Figyelem: a teljesítmény csökkenés és/vagy teljes működésképtelenség befolyásolhatja a telepes működést is!
  3. Túlmelegedés
    Az idők folyamán a CPU és alaplap közti, hő vezetéshez nélkülözhetetlen hűtőpaszta, vagyis hűtőzsír elpárolog vagy elöregedik, ezzel a központi processzor hőmérséklete erősen megnő.  Erre a számítógép fokozza a ventillátor fordulatszámát (felszálló repülőgép v felpörgő motor hang-szerű) vagy lassítja a CPU-t, mivel a teljesítmény csökkenése csökkenti a melegedést is. A szobában szálló port a laptop ventillátora a hűtésre használt levegővel behúzza és tömbösíti, vagy más alapvető hűtő komponens, pl. ventillátor is meghibásodhat. A központi processzor (CPU) vagy a GPU halálához halálához vagy egyes alaplapi részek hibás működéséhez vezethet.  Érdemes az eszköz rendszeres – pl. évenkénti vagy kétévenkénti – tisztíttatása szakemberrel.  Például e blog gazdája és a Laptopszaki (Budapest) díjmentes bevizsgálással vállal tisztítást.  A melegedés okának felderítéséről itt lehet bővebben olvasni.

III. BILLENTYŰZET/EGÉR: beviteli eszköz hibák

  1. Laptop billentyűzet és/vagy egér folyadékkal leöntve, bemorzsázva
    A laptop nedvesedése esetén első teendő a teljes áramtalanítás – ha nagyobb mennyiségű a folyadék, akkor mindenképpen!  A laptop tisztítás végéig az áramot ne is kapcsoljuk vissza, ha nem akarunk rövidzárlatot.  Ha csak a billentyűzet sérült, szerencsénk lehet.  Ha értékesebb alkatrészek közé is befolyt a folyadék, akkor hosszabb és költségesebb javítás elé nézünk.  Hogy ezt a szakik megállapíthassák, szervízbe vagy technikushoz kell juttatni a gépet.  Az esetek nagyjából felében a billentyűzet tisztítása vagy cseréje elég, így 1-10 napos munkával és kb. 10-40eft költséggel megvan a javítás. Ha a beömlött folyadék nem tartalmazott cukrot, megpróbálhatjuk a házi kiszárítást (de arra vigyázzunk, hogy ne melegítsük túl az alkatrészeket!).  A morzsák és más szilárd ételek eltávolítása speciális porszívóval vagy sűrített levegővel történhet.
  2. USB és/vagy bluetooth eszközök nem kapcsolódnak
    Ellenőrizni kell, hogy az eszköz más géphez kapcsolódik-e.  Ha nem, akkor a külső eszköz szorul cserére.
  3. Egyéb vezetéknélküli – infra, táv-töltő, stb. – eszközök nem kapcsolódnak
    Itt is ellenőrzendő, hogy máshol működik-e az adott kapcsolódási mód? Ha nem, úgy a külső eszközt cseréljük.

IV. EGYÉB HARDVER hibák

  1. HDD olvasási hiba: gyakran mechanikai sérülés (leesés, koccanás, extrém hő) következménye, mielőbbi adatmentéssel és HDD cserével orvosolható;
  2. Grafikai-megjelenítési hiba esetén gyakran a grafikus chip, az LCD kábel, alaplap hiba vagy a kiégett kijelző háttérvilágítás az ok. Beazonosításában segít megtudni, hogy a laptop üzemképes-e külső monitorral (ha igen, úgy jó a chip de ha nem, akkor jó esély van rá, hogy a teljes alaplap cserélendő);
  3. Alaplap hiba: általában teljes üzemléptelenség mutat erre. A laptop legdrágább és legnehezebben ki- és beszerelhető komponense, ezért ha teljes alaplap cserére van szükség, meggondolandó a selejtezés;
  4. SSD hiba: új technika révén az egyszerűbb eszközökkel való adatvisszanyerés esélye 30% alatti, tehát ebben az esetben különösen fontos a naprakész mentés megléte;
  5. A fentieknél nehezebben beazonosítható hibák e blogban nem szerepelnek.

Szoftverhibák

  1. Számítógép belassulása – ritkábban nem szoftverhiba is okozhatja;
  2. Vírusfertőzés vagy más rosszindulatú programmal való fertőzöttség miatt adatok eltűnnek vagy olvashatatlanná válnak;
  3. Windows (vagy más operációs rendszer) nem képes elindulni;
  4. BIOS túl régi: újabb alkatrész nem kompatibilis, belső működés hibás (pl. túlmelegedés).

Ajánlás

A hardverhibák (elején) a kérdéses alkatrész cseréjével vagy javításával oldhatók meg.  A szoftver hibák (végén) az operációs rendszer vagy más szoftver javításával vagy újratelepítésével orvosolhatók.
Figyelem!  Adatvesztés bármely esetben történhet!  Így különösen fontos, hogy legalább havi, de inkább heti vagy napi rendszerességgel legyen mentésünk. A mentés alternatívájaként szokás emlegetni a fájlok több helyen való tárolását – pl. Dropbox, Onedrive, iCloud, stb. -, de a felhős tárolás a zsarolóvírusok ellen például nem nyújt biztos védelmet.

Ajánlott a kérdéses eszközök időszakonkénti – pl. éves, kétéves – átnézetése és tisztítása, valamint a szoftveres beállítások és programok – akár igen rövid – átnézése.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *