alt-text-akármire

Kormányzati ügyfélkapu
A közügyek online intézéséhez a legfontosabb belépő felület a kormányzati ügyfélkapu. Ezen át belépve többek között a NAV típusú (e-bevallás, rendelkező nyilatkozat 1%-ról), okmányirodai (időpontfoglalás), tulajdoni lap kérés (nem hiteles ingyenes lekérdezés), és még számos más ügy intézhető. A https://tarhely.gov.hu/ felületen át belépve a levelezést látjuk, de indíthatunk az intézendő ügy lapjával is. A https://epapir.gov.hu/ oldalon az adatigényléstől a fővárosi bírság intézéseken át a vízügyig sokféle kérelem és beadvány kezdeményezhető, ezért ideális kiinduló cím.

Ügyfélkaput kétféle módon használhatunk: magánszemélyként (személyes ügyfélkapu) vagy cégként/intézményként. Feltétlenül érdemes regisztrálni ha valakinek még nincs ügyfélkapuja, ha másért nem, akkor a krízishelyzet miatt bevezetett személyes ügyintézési korlátok miatt. Ügyfélkaput ha nincs karantén, bármely okmányirodában lehet igényelni személyesen. Karantén esetén az okmányirodát keressük telefonon.
Ha már van ügyfélkapunk, a webes ügysegéden – https://www.nyilvantarto.hu/ugyseged/KerelemInditasa.xhtml – nézzük meg, hogy milyen ügyekben kezdeményezhetünk pl. kérelmet.

A kormányzati ügyfélkapu számítógép híján okostelefonnal és táblagéppel is működik. A NAV/ÁNYK digitális megoldások e tájékoztató írásakor számítógéppel használható, az említett mobil eszközökel (okostelefon, táblagép) nem.

AKTUÁLIS: az 1%+1% rendelkezés május közepéig tehető. Direkt link a rendelkező a weboldalhoz: https://eszja.nav.gov.hu/ – kormányzati kapuval való belépés után megy!

Aki még nem rendelkezik online kormányzati ügyfélkapu hozzáféréssel, e-személyivel a https://ugyfelkapu.gov.hu/ linken vagy személyesen (időpont kéréssel) indíthatja meg az eljárást.

Hogyan használjuk a kormányzati ügynökség oldalát?
Számos kormányzati oldalra csak az ügyfélkapun keresztül léphetünk, ilyen például a kormányzati ügyekkel kapcsolatos levelezés a https://tarhely.gov.hu/ címen. A kormányzati ügyfélkapu általános menüje: (1) KAÜ online belépés; (2) elektronikus személyivel belépés; (3) telefonos belépés. Ehelyütt az első belépési módot mutatjuk be.

Kormányzati azonosítási ügynök (KAÜ)

Adjuk meg a felhasználó nevet és a jelszót.

Eltart pár percig, amíg a rendszer a beadott adatok alapján utánanéz a bejelentkezés adatainak.

Amennyiben a bejelentkező adatok rendben, továbbléphetünk.


Levelezés

A leírt módon belépve a beérkezett üzenetek képernyője fogad. A rendszer a 30 napnál régebbi üzeneteket törli, ezért amire hosszabban szükségünk van, mentsük el a tartós tárba (üzenet előtt pipa, majd “mozgatás tartós tárba” gombra kattintással). Figyeljünk arra, hogy az elküldött leveleket ugyancsak törli a rendszer 30 nap után, kivéve ha ezeket is átmozgatjuk az elküldöttek mappából a tartós tárba.

Ha a levelezésben korábban bármilyen szűrőt állítottunk be, ez valószínű most is érvényes, így előfordulhat, hogy ha bal oldalon a bejövő levelek mappán látszik, hogy kaptunk levelet, a fő képernyő üres.

Levelezés – szűrő kezelés

Így már láthatók a levelek2

A bal oldalsó menü alatt lent a tárhely foglaltság látható.

A teljes tárhely mérete (ügyfélkapun át belépett) természetes személyként 30MB, cégkapun belépő gazdálkodóként 300MB. A szabad tárhelyet a tartós tárba áthelyezett dokumentumok kis mértékben csökkentik.

Az ügyfélkapu, ha nem végzünk rajta semmilyen tevékenységet, 10 perc után autómatikusan kiléptet. Az értesítési képernyő bal oldalán látható piros KIJELENTKEZÉS visszaszámláló gomb 10 percről 0-ig számlál. Ezután újra be kell lépnünk.


Digitális Bíróság

Polgári, munkaügyi, gazdasági, közigazgatási és még a csuda tudja mennyi e-per során lehet szükség az online ügyintézésre. És mert a NAV-féle ÁNYK JAVA alatt fut, ezt is telepítenünk (és rendszerint frissítenünk!) kell, ha még nem tettük meg.
A Bíróság elektronikus ügyintézési szolgáltatásai már jól mutatnak, reméljük ténylegesen használhatóak is. Ajánljuk még a témában az ügyvédi kamara szakmai anyagát is.

A Nemzeti Adó – És Vámhivatal ÜCC telefonos elérhetősége (NAV tájékoztatás)


NEMZETI ADÓ – ÉS VÁMHIVATAL

Tisztelt Ügyfelünk!

A koronavírus további terjedésének megakadályozása, egészségének és biztonságának megóvása érdekében kérjük, hogy folyamatban lévő ügyeiben használja a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Ügyféltájékoztató és Ügyintéző Rendszerét (ÜCC).
Az ÜCC rendszer a 06-80/20-21-22 telefonszámon hívható

– hétfőtől csütörtökig 8 óra 30 perctől 16 óráig,

– pénteken 8 óra 30 perctől 13 óra 30 percig.

ÜCC-n keresztül egyedi ügyekben tájékoztatást kérhet és konkrét ügyintézést is folytathat például:

– a törzsadataira vonatkozó egyedi bejelentésekről, változás-bejelentésekről,

– levelezési cím bejelentéséről,

– adóazonosító jelről szóló igazolásról,

– az egészségügyi szolgáltatási járulék hatálya alá történő bejelentkezésről,

– a papíron is benyújtható bevallások javításáról, a papíralapú szja-bevallási tervezet megküldésének igényléséről és kiegészítésének kezdeményezéséről,

– az adószámlát érintő észrevételével kapcsolatban,

– adószámla-átvezetéssel, a hibásan benyújtott átvezetési és kiutalási kérelem javításával
kapcsolatban,

– az adó-, jövedelem- és illetőségigazolás kérése ügyében.


Ügyeit kizárólag azonosítást követően intézheti, amihez a NAV-tól igényelt ügyfélazonosító-számra (továbbiakban: PIN-kódra), vagy az RKTA-számra van szükség. A PIN-kód a TEL elnevezésű nyomtatványon kérhető.


A nyomtatvány legegyszerűbb benyújtására kérjük, használja a NAV mobil eszközről is elérhető online nyomtatványkitöltő alkalmazását, az ONYA-t (a Belépés után – Új nyomtatvány/Kérelmek/TEL).


Elektronikusan előterjesztett kérelme alapján a NAV a következő napon ügyfélkapujára megküldi Önnek az azonosításhoz szükséges PIN-kódot.


Nemzeti Adó- és Vámhivatal


További információ:

https://infostart.hu/gazdasag/2020/03/27/fontos-egyszerusitest-jelentett-be-a-nav


FIGYELEM! A NAV rendszerében előre nem látható működési furcsaságok tapasztalhatók!


(1) A súgó (i) hívása után NE lépjünk vissza, mert kidob az aktuális kérelem szerkesztésből! Ehelyett a jobb felső X segítségével zárjuk be (nem a böngésző ablakot, hanem csak a súgó ablakot).

(2) Ha már elkezdtünk egy kérelem megfogalmazását, új kérelem beadása előtt azt kell befejeznünk vagy törölnünk.

ADÓTARTOZÁS, TÚLFIZETÉS, EGYENLEG ELLENŐRZÉS
Hogyan ellenőrizzük adófizetéseinket és a mostani egyenleget?

Ha az ügyfélkaput (KAÜ) a https://ebev.nav.gov.hu/ címen át közelítjük meg, a fentihez hasonló – magánszemélyként vagy cégként való – kormányzati ügyfélkapus belépés után egyből a megfelelő abev/NAV oldalra visz.

Ha más jelenik meg, a https://ebev.nav.gov.hu// oldal behívásával lépjünk át oda, majd válasszuk ki a megfelelő (szolgáltatások – adószámla és pótlékadatok – adószámla) funkciót.

NAV menü struktúra

Az “Adószámla” című új lekérdezés adatlapon mehetünk az alapértelmezettekkel: az időszak vége a lekérés napja (vigyázat: az utolsó 30 nap mozgásai nem jelennek meg a lekérdezésen!), adószámla típusként tételes (adónem egyenleges lényegében egyenleget ad), nincs adónem szűrés, és a kimenet könnyen olvasható PDF formátum legyen.

A végeredményt kérhetjük ide vagy tárhelyre (ha több perctől fél óráig tart a gyűjtés, ez biztonságosabb), illetve email értesítést is beállíthatunk. Ha az eredmény – a kiválasztott PDF formátumban elkészült, letölthetjük, de a gépre már tömörített, ZIP formátumban érkezik. Amit használat előtt még ki kell csomagolnunk, pl. a Windows tömörített fájl kezelőjével.

Lakcímbejelentés, ideiglenes tartózkodási hely bejelentés és módosítás
Az okmányirodák a vészhelyzet idején időpontfoglalással fogadnak ügyfeleket, így nincs könnyű dolga annak, aki kijárási korlátozás idején kényszerül címmódosításra. Az előre bejelentett időpontok általában több hétre (néhol hónapra) előre foglaltak, ezért marad a telefon, vagy a próba-szerencse személyes megjelenés.
Mivel a település(rész) lezárás önkormányzati hatáskörbe került, helyenként csak az igazoltan ott lakókat engedik be. A korlátozás április első felében gépjárművekre – és helyenként a kerékpárosokra – vonatkozik, a gyalogosok szabadon járhatnak.