Minden jogszabály javítható, ezt a törvény összes ismerője tudja. Hiszen számtalanszor megváltoztatják, foltozzák és javítják nem csak a kisebb jogszabályokat és rendelkezéseket, de még az ország alkotmányát is. Ugyanígy javíthatók a szoftverek, tanúi erre ennek a legnagyobb gyártók rendszeres szoftver frissítései. Többé-kevésbé minden gazdasági, politikai és egyéb döntés visszafordítható vagy az okozott nyereség és kár enyhíthető.

Tárgyak tekintetében már rosszabbul állunk. A korlátlannak hitt fogyasztás és eldobható javak korában tárgyaink egyre kevésbé javíthatók, mert a boltokban fellelhető javak legtöbbször csak eldobhatók és leválthatók.

Tágabb perspektívából nézve, a bennünket körülvevő készülékek és járművek, eszközök és berendezések tekintetében az elavulási ütemet elsősorban gyártók, kereskedők és vevők együttes igénye alakítja. Amiből gyártó és kereskedő közös érdeke a minél több darab minél gyorsabb eladása magas áron, a vevő érdeke a minőségi termék alacsony áron.

A profit maximalizálás érdekében az elektronikus termékek gyártói tervezett elavulással számolnak, illetve próbálják ösztönözni is az eldobó kultúrát, lásd az Apple régi készülékeket szándékosan extrém módon lassító szoftverfrissítése.

Az Európai Parlament (2021-03-01) és az USA (2021-07-09) nemrég döntöttek a javításhoz való jog bevezetéséről. A keretet jelentő szabályozáson az egyes országok, illetve államok szigoríthatnak: például Massachusetts államban a 2022-es modellévtől kezdődően az itt értékesített autókat fel kell szerelni egy szabványos adat-csatlakozóval, amin keresztül a független szervízek is kinyerhetnek információkat a kocsi számítógépes diagnosztikai rendszeréből. E hozzáférés nélkül nehézkes a modern, központi számítógéppel felszerelt autók javítása, és ezzel könnyebb a meghibásodások felderítése. (Hogy milyen arányban termelünk e-hulladékot és szemetet, illetve millyen a termékek címkézése és javíthatósága, ahhoz egy angol nyelvű kvízt ajánlunk: https://repair.eu/right-to-repair-why-the-fuss/ )

Az autójavítók és az alkatrész gyártók, valamint a zöldek támogatják a törvénytervezetet. Miközben a gyártók, kereskedők és dealerek – mindazok, akik az új autó eladásából szereznek bevételt – akadályozni, illetve gyengíteni akarták a törvényt.

Mit tehetünk mi, fogyasztók?

  • Vásárlásnál a szokásos paraméterek mellett már most vegyük figyelembe a javíthatóságot is;
  • Legyünk tisztában azzal, hogy melyik terméknek milyen a javíthatósága;

A legnépszerűbb okostelefonok közül melyek a viszonylag jól javítható és így akár ma is használható termékek?

  • iphone 6 / 6 plus (2014/2015): a világ legnépszerűbb okostelefonja 222 millió eladott darabbal, lásd https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_mobile_phones
  • iphone 11 (2019): 86.3 millió darabbal napjaink (egyik) legkedveltebb okostelefonja https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/timeline/ea69104120178a45c6fd6f157ba78d3b.png
  • Samsung Galaxy S4 (2013): a Samsung eddigi legkedveltebb, kivehető akkumulátoros modellje, melyet a GT-9505 modelltől 4G (LTE) támogatással szállítottak.
    A legtöbbet eladott telefonok élbolyában az egyszerűbb Nokia, a sorvezető Apple és a Samsung Galaxy S sorozata láthatóak, ahol persze az utóbbiak nehezen javíthatók.

A mobil telefonok (okostelefonok) tekintetében a töltő a legfontosabb tartozék, ami egy 2020-as döntés alapján 2022-ben egységessé válik az Európai Unióban. 2021-es szabályozás magyarul: https://mobilarena.hu/hir/egysegesiti_a_toltoket_az_eu.html 2021 szeptemberi döntés angolul: https://www.macworld.co.uk/news/eu-law-charging-phones-3800947/