Szeretek kerékpárral közlekedni. A fővárostól 20-25 km-re lakom, így helyben és a fővárosban is szinte mindenhová eljutok pedál hajtású, elektromos rásegítésű bringával. Erre a célra egy első agymotoros női és egy hátsó agymotoros férfi pedelec van két fős háztartásunkban.

Mindenki ismeri a kerékpárt, a motort és az autót. Viszont a korszerűbb eszközöket kevesen. Pedig az elektromos rásegítéses kerékpár (pedelec) és az elektromos meghajtású roller különösen népszerű új közlekedési eszközök! Rövid távon a tömegközlekedéshez hasonló idő alatt, vagy inkább gyorsabban eljuttatnak A-ból B-be. Ráadásul a pedelec és teherbringa beszerzésére 2022-ben állami támogatás érhető el.

PEDELEC
A pedelec a kerékpár mozgékonyságát, viszonylagos könnyűségét és alacsony üzemeltetés és karbantartás igényét megtartva plusz erőt ad, amit eddig sportos pedálozással kellett 100%-ban biztosítani, akár dombra vagy hegyre fel. A pedelec bringán a saját energia befektetés mellett beállítható, hogy az akkumulátor milyen erővel közreműködjön a kívánt gördülés elérése érdekében. Nincs olyan közlekedési eszköz, ami még ilyen egyszerűen biztosítaná a testmozgás és a motorikus haladás kombinációját!

Az elektromotoros rásegítéses pedelec a gázolaj- és benzinhajtású járművek életképes alternatívája. Hosszú útra rendszeresen nem ideális, de a lakás és a max. pár tíz km-es távra lévő munkahely közti intázásra bőven alkalmas lehet, főleg tömegközlekedéssel kombinálva.

A “normál” kerékpárokhoz képest a pedelec árak töbszörösére rúgnak, ezen hivatott segíteni a vételárat csökkentő, 90-150eft-os állami juttatás, amihez a kerékpárüzlet készíti el a pályázatot. A kormányzat a szolgálati (céges) autóhoz hasonlóan a munkaadó számára költségként leírhatóvá tette a munkába járás céljára kiadott kerékpár beszerzését, persze a teljes vételár megfizetése mellett.
Idei, 2022-es változás: a kedvezménnyel vásárolható eszközök rásegítéses teherbringával bővült, melyre legfeljebb 500eft / vételár 50%-át kitevő támogatás adható az igénylő intézmény, cég vagy vállalkozás számára. Így kevesebb gépjármű kerül forgalomba, jóval kisebb környezetszennyező kibocsátással.

Néhány tipp pedelec vásárláshoz

A pedelec kerékpárokkal kapcsolatos fogalmak – motor, akkumulátor, vezérlő, nyomaték / pedálfordulat érzékelő, stb. – egy teljesen új világ, amiben hosszabb idő alatt lehet elmélyülni. Ha a fentiek nyomán új vagy használt pedelec vásárlása érdekel, örömmel adok – természetesen térítésmentesen – tanácsot a vásárláshoz és a használathoz!

– Új gép vásárlásánál válasszunk szakboltot és messze kerüljük a Tesco/Lidl/Auchan/stb. helyeket!
– Használt pedelec vásárlása esetén legyünk tisztában az igényeinkkel: milyen típusú és erejű rásegítést akarunk, mekkora távon, a súlypont elöl vagy hátul vagy középen legyen, stb. Nem mindig a drágább jobb, de a kirívóan olcsó mindig gyanús!
– Vásárlás előtt menjünk próbaútra, vagy akár több napra kölcsönözzünk, hogy meglássuk, valóban úgy működik-e a rásegítés és a kerékpár alattunk, mint ahogyan szeretnénk.

A pedelec kerékpár kiválasztásánál olyan (régi-új) fogalmakkal kerülhetünk közelebbi ismertségbe, mint motor típus, akkumulátor kapacitás és elhelyezkedés, vezérlés, nyomatékszenzor vagy pedálfordulat szenzor, stb. Aki új vagy használt pedelec vásárlásán gondokozik, vagy csak többet szeretne megtudni erről a közlekedési eszközről, keressen meg alábbi elérheségeim egyikén: egyeztetett módon és időpontban szívesen adok tanácsot beszerzéshez és használathoz.

E-ROLLER, E-BIKE és társai

Az elektromos roller népszerűségét az mutatja, hogy a fővárosban már három cégtől (Lime-USA, Bird-USA, Tier-Németo.) is kölcsönözhetjük ezeket a közlekedési eszközöket. Becslések szerint e-rollerből mintegy ötvenezer darabot használnak hazánkban (forrás: https://www.zoldpalya.hu/uton/elektromos-roller-tevhit-312397.html).

Tévhit, hogy e-rollerrel (de általában rollerrel is) könnyű biztonságosan közlekedni, mert magának az eszközhasználatnak az elsajátítása sem kevés időbe telik. Hasznos összegző kiadványt találtunk itt: https://www.voltride.hu/hu/info/elektromos-roller-szabalyzat

Az e-bike szűk értelemben nem emberi erővel hajtható, tehát e-rollerhez vagy segédmotoros kerékpárhoz hasonló közlekedési eszköz (és így segédmotoros kerékpár kategóriába kerül, annak minden előírásával és kötelezettségével együtt). Tágabb értelemben viszont ma már egyre inkább használják a pedelec bringa szinonímájaként. Vagyis az e-bike (ebike) hétköznapi szóhasználatban olyan közlekedési eszköz, ami emberi erővel hajtott, elektromos rásegítéssel támogatott.

Az alternatív – elektromos mikromobilitási – közlekedési eszközöket az Autóklub cikke részletesen leírja https://www.autoklub.hu/minden-amit-az-alternativ-kozlekedesi-eszkozokrol-tudni-erdemes/

Gerzsány Robi, fb.com/gerzsany vagy info@tavmunkaotthon.hu
(Első változata megjelent az Élőfalu Hálózat hírlevél 2022 júniusi – eMÉH 117 – számában.)